W Stalowej Woli

Dziś Światowy Dzień Konsumenta

Dziś Światowy Dzień Konsumenta

Dziś święto promujące prawa konsumenta. Obchodzone jest rokrocznie 15 marva od 1983 roku. Dokładnie 57 lat temu właśnie 15 marca prezydent USA John F. Kennedy stwierdził podczas swojego przemówienia: „Wszyscy jesteśmy Konsumentami”.

Nie zawsze znamy nasze prawa jako konsumenta. Nie zawsze wiemy, gdzie i w jaki sposób możemy uzyskać potrzebne informacje czy zgłosić się po pomoc. Dziś przypomnimy o niektórych z nich.

Prawo do reklamacji

Mamy prawo do reklamacji, gdy zauważymy w zakupionym towarze ukryte wady. W pierwszej kolejności powinniśmy wybrać podstawę złożenia reklamacji. Możemy wybrać rękojmię (jest to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru, która trwa dwa lata od daty sprzedaży) lub gwarancję (jeśli istnieje).
Składając reklamację z tytułu rękojmi, kierujemy ją do sprzedawcy. Najlepiej zgłosić ją na piśmie, opisując wadę, termin jej ujawnienia, żądanie co do sposobu rozwiązania problemu oraz załączyć dowód zakupu. Możemy żądać naprawienia towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Natomiast aby skorzystać z gwarancji, należy zapoznać się z jej warunkami.

Prawo do odstąpienia od umowy

Mamy prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, gdy zakupiliśmy towar przez Internet, telefon lub w trakcie pokazów.
Zawierając umowę przez telefon (umowa na odległość) powinniśmy otrzymać potwierdzenie warunków umowy na papierze, nośniku elektronicznym lub droga mailową oraz zaakceptować warunki na trwałym nośniku. Najczęściej wydrukowany egzemplarz umowy dostarcza nam kurier. Dlatego koniecznie należy przeczytać otrzymane dokumenty, po podpisaniu zażądać od kuriera jednego kompletu dla siebie. By odstąpić od umowy należy wysłać pod adresem przedsiębiorcy pismo o odstąpieniu. Nie musimy podawać przyczyn rezygnacji.
By odstąpić od umowy po zakupie towarów w trakcie pokazów (umowa poza lokalem przedsiębiorstwa), należy wysłać do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu, korzystając ze wzoru, który ma udostępnić przedsiębiorca. W ciągu kolejnych 14 dni odsyłamy towar na własny koszt. Gdy zawarliśmy umowę o kredyt, odstąpienie od umowy sprzedaży powoduje, że umowa o kredyt wygasa. Gdy za towar w trakcie pokazu zapłaciliśmy gotówką, to przedsiębiorca ma obowiązek w ciągu 14 dni zwrócić pieniądze. Zwrot powinien nastąpić w ten sam sposób, w jaki zapłaciliśmy za rzecz lub jeśli wyrazimy na to zgodę – za pomocą innego środka, o ile nie będzie się to wiązało dla nas z dodatkowymi kosztami.

Prawo do porady rzecznika konsumentów

Do zadań rzecznika należy udzielanie bezpłatnych porad prawnych i informacji czy kierowanie pisemnych wystąpień do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
Każdy mieszkaniec powiatu stalowowolskiego może zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, Agnieszki Kolby, w Starostwie Powiatowym w Stalowej Woli przy ul. Podleśnej 15, do pokoju 312.

AL

Kliknij aby dodać komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W Stalowej Woli

Więcej w W Stalowej Woli

Nauczyciele i uczniowie z Ekonomika w Maladze

stw24.pl22 października 2021

Konkurs na „Wolontariusza Roku 2021”

stw24.pl22 października 2021

Wystawa Giełdy Papierów Wartościowych odwołana

stw24.pl22 października 2021

Akcja szczepienia lisów przeciwko wściekliźnie

stw24.pl21 października 2021

W Stalowej Woli stanie jubileuszowa wystawa Giełdy Papierów Wartościowych

stw24.pl21 października 2021

Planowane wyłączenia prądu

stw24.pl21 października 2021

Paweł Wakuła i jego atrakcyjne sposoby na książkę historyczną dla dzieci

stw24.pl20 października 2021

Młodzi poeci nagrodzeni w MBP

stw24.pl19 października 2021
dom samotnej matki

Konkurs na dyrektora SOWiIK-u

stw24.pl19 października 2021