W Stalowej Woli

Hej tam w dolinie kędy felgi i szyby się skrzą

Hej tam w dolinie kędy felgi i szyby się skrzą

Przemysł powiatu tarnobrzeskiego opiera się o Nową Dębę i Gorzyce. Dominują dwie firmy: Pilkington w Chmielowie w gminie Nowa Dęba i Federal Mogul w Gorzycach. Obie firmy to nowoczesne przedsiębiorstwa, inwestujące w rozwój i zwiększające produkcję. To dobre wiadomości dla obu samorządów. Pojawiają się również informacje o działaniach mających umocnić ich pozycję poprzez pozyskanie dużych pieniędzy na nowe technologie.

KIEDY DOLINA SAMOCHODOWA?

W województwie podkarpackim działa kilka dużych firm produkujących dla przemysłu samochodowego. Największe znajdują się właśnie w Gorzycach, Nowej Dębie i Stalowej Woli. Do tej pory te firmy nie koordynowały swoich działań ani tym bardziej nie realizowały wspólnych projektów. Taki pomysł pojawi się przy okazji nowej perspektywy finansowej z Unii Europejskiej. Wzorem Doliny Lotniczej powstał pomysł stworzenia Doliny Samochodowej. W miarę głośno było o tym w ubiegłym roku. Zapowiadano rychłe powstanie takiego klastra. Obecnie dziwnie jakby sprawa przycichła. Tymczasem w programie wice premiera Mateusza Morawieckiego kładzie się nacisk na powstawanie i rozwój takich instytucji jak klastry przemysłowe, które mają się stać podstawą reindustrializacji Polski. Być może problemem jest chęć stawiania w tym przypadku na polski kapitał. Jeżeli tak, to Dolina Samochodowa będzie miała problemy z dopływem środków z UE.

KTO JESZCZE W DOLINIE

Oprócz Pilkingtona i Federala Mogula podstawą klastra byłyby stalowowolskie firmy Uniwehls, Alutec i być może Ivamet. Wszystkie te firmy są ważnymi poddostawcami i produkują elementy zaawansowane technologicznie, ale nie zmienia to faktu, że są poddostawcami. Większość technologii pochodzi z zewnątrz i to może być podstawowy problem w rozwoju klastra. Dodatkowo w strategii rozwoju województwa stawia się na inteligentne specjalizacje ze wskazaniem na przemysł lotniczy. W wielu ośrodkach przemysłowych województwa wywołało to niezadowolenie, ponieważ przedsiębiorcy z innych branż uważają, że dolina lotnicza jest przereklamowana i nie ma aż tak dużego pozytywnego wpływu na gospodarkę województwa. Czy powstanie klastra samochodowego zmieni coś w tej strategii? W tej chwili trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Sporo będzie zależeć od nacisków politycznego lobby, ale najpierw firmy z branży samochodowej muszą takie lobby zbudować.

ROLA SAMORZĄDÓW

Być może duże firmy są na tyle silne, że znajdą wpływowych polityków, potrafiących zagwarantować klastrowi samochodowemu mocną pozycję w planach rozwoju nowych technologii w województwie. Nawet gdyby potrafiły to zrobić, to dla dobra sprawy w powstawanie klastra powinny włączyć się samorządy. Korzyści z tego mogą być obopólne. Dla przedsiębiorstw to zwiększenie szansy na skuteczne starania o zapewnienie klastrowi dostępu do finansów na rozwój nowych technologii. Dla samorządów sukces klastra, to nowe miejsca pracy, inwestycje i większe wpływy z podatków. Dla powiatu tarnobrzeskiego byłoby dobrze gdyby w prace nad powstaniem klastra włączyły się władze powiatu oraz gmin Nowa Dęba i Gorzyce.Patrząc na potencjał przemysłu samochodowego w powiecie tarnobrzeskim i stalowowolskim wydaje się zupełnie uzasadnionym żeby siedziba klastra znajdowała się w naszym regionie.

ZASTRZEŻENIA I PRZESZKODY

Powstanie klastra samochodowego ma nie tylko zalety. Jak już wspomniano, gospodarcza strategia obecnego rządu zakłada rozwój polskiego kapitału. Tymczasem wymienione wcześniej przedsiębiorstwa to w stu procentach kapitał zagraniczny. Powstaje pytanie jaki sens ma dostarczanie dużych pieniędzy zagranicznym firmom, które nowoczesne technologie tworzą nie w Polsce? Ma to również zastosowanie do firm z branży samochodowej spoza powiatu tarnobrzeskiego i Stalowej Woli. W
zdecydowanej większości są to firmy z kapitałem zagranicznym. Prawdopodobnie to będzie głównym problemem w działalności klastra.

Mimo różnych zastrzeżeń klaster samochodowy to szansa na przyspieszenie rozwoju gospodarczego powiatu tarnobrzeskiego. Dla samorządów to oprócz miejsc pracy, podatków szansa na pojawienie się nowych inwestorów w tym rozwój małych i średnich firm o kapitale polskim.

Andrzej Tomaszewski

Kliknij aby dodać komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W Stalowej Woli

Więcej w W Stalowej Woli

Rozwadowski Targ Staroci już w tę niedzielę

stw24.pl18 czerwca 2021

Uwaga! Ul. Popiełuszki trwają utrudnienia w ruchu dla wszystkich kierowców

stw24.pl17 czerwca 2021

Zarząd z absolutorium i dużymi planami inwestycyjnymi

stw24.pl17 czerwca 2021

Nadal obowiązuje zakaz odwiedzin chorych w szpitalu

stw24.pl17 czerwca 2021

Premiera filmu “Stalowa Wola miastem z piasku i serc”

stw24.pl17 czerwca 2021

Oficjalne otwarcie Rozwadowskiego „Sokoła”

stw24.pl16 czerwca 2021

Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego z Rozwadowską

stw24.pl15 czerwca 2021

32 Międzynarodowy Wyścig Kolarski “Solidarności” i Olimpijczyków Pabianice – Stalowa Wola

stw24.pl15 czerwca 2021

Powalczą o mistrzostwo Polski w Stalowej Woli

stw24.pl15 czerwca 2021