W Stalowej Woli

Mirosław Surowaniec rządzi w Autosanie

Mirosław Surowaniec rządzi w Autosanie

Sylwestra spędzi w domu, ale na co dzień rządzi w najstarszej polskiej fabryce autobusów. Mirosław Surowaniec został delegowany z Huty Stalowa Wola do pełnienia obowiązków prezesa sanockiego Autosanu. W spółce tej HSW ma 50 proc. udziałów. Druga połowa należy do PIT-Radwar, również spółki zbrojeniowej, która jak HSW należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Surowaniec jest specjalistą z doktoratem, z dziedziny budowy i eksploatacji maszyn. Ma też dyplom MBA. Od przeszło 20. lat jest biegłym sądowym i skarbowym ds. pojazdów, maszyn i wypadków drogowych przy Sądzie Okręgowym w Tarnobrzegu. Z Hutą związany jest od lat, choć miał przerwy na pracę w „Ruch” i Dresscie. Z Dressty, którą wchłonął LiuGong, przeszedł do HSW, w której ostatnimi czasy był szefem serwisu. Jego zawodowa kariera nabrała tempa w tym miesiącu. Po rezygnacji Jacka Kosińskiego z pracy w zarządzie HSW, został prokurentem. W tym czasie Rada Nadzorcza Autosanu bez powodzenia próbowała wybrać prezesa. Gdy takowy został wybrany w HSW, Surowaniec dostał propozycję pracy w Autosanie.

Czeka go niezwykle trudne zadanie. Od 2016 r., kiedy to Autosan za 17 mln. zł kupili od syndyka nowi właściciele, spółka miała już czterech prezesów. W lipcu br. z prezesury zrezygnował Michał Stachura, gdyż nie mógł dogadać się z bardziej wpływowym swoim zastępcą. Odchodząc Stachura wyznaczył plany dla Autosanu: – Trzeba myśleć o autonomiczności autobusów, czyli o takich, które nie będą wymagały obsługi ze strony kierowcy. Albo wskoczymy do takiego autobusu nowych technologii, albo nie utrzymamy się na rynku.

Stachura wiedział co mówi, bo na rynku autobusów trwa niesamowity wyścig. Autosan przegrywa nie tylko z zagranicznymi MAN-em i Volvo, kupionym przez Hiszpanów Solarisem, ale też z głównym polskim konkurentem Ursusem. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju chce wydać 100 mln. zł na stworzenie bardzo nowoczesnego autobusu i o tego „gratisa” Autosan walczy z Ursusem. Firma z Sanoka ma już swój elektryczny autobus, ale tylko 4 proc. całego rynku autobusów. Tymczasem do 2023 r. do polskich miast ma trafić 1 tys. nowoczesnych autobusów za ok. 2 mld. zł. Jest się o co bić.

W walce o rynek Autosan był do tej pory statystą. Był kupowany przez spółki PGZ, by przejąć intratne zamówienia na autobusy ze strony MON. Sławne było 20-minutowe spóźnienie oferty sanockiej spółki, przez co przegrała przetarg. Innym motywem kupna Autosanu była też prognoza jego udziału w programie „Wisła”, czyli tzw. polskiej tarczy rakietowej. Gdy doszło do konkretów, fabryka autobusów nie była już brana pod uwagę. W nowym układzie własnościowym fabryka zaczęła łapać drugi oddech, ale nie daje rady zamówieniom. Przykładem rezygnacja z wygranego przetargu na dostawę 15. autobusów dla Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”. Firma żyje na kredyt; 25 mln. zł wsparli ją właściciele i tyle samo na start wzięła kredytu.

Nadzieją ma być elektryczność. Oczywiście autobusowa, ale nie tylko. W kampanii samorządowej Jarosław Kaczyński wizytując Autosan zwierzył się, że fabrykę wkrótce przejmie Polska Grupa Energetyczna, najmocniejszy podmiot rynku energii. Idąc za tymi słowami szef MON zaraz stwierdził, że autobusy nie mają nic wspólnego ze zbrojeniówką, dając zielone światło na wypchnięcie Autosanu z PGZ. Zaskoczona takim obrotem sprawy PGZ milczy na temat jakichkolwiek planów związanych z fabryką autobusów. Innym projektem jest średni samochód ratowniczo-gaśniczy dla straży pożarnej. Autosan miałby go robić wspólnie z Jelczem, drugiej spółki należącej do HSW. Ten pomysł wart jest zachodu, bo strażacy mają do wydania 0,5 mld. zł na taki właśnie pojazd. Jak widać pomysłów na ratowanie zasłużonej dla polskiej motoryzacji spółki jest co niemiara, a Mirosław Surowaniec musi je tylko pozbierać i skonkretyzować. Przede wszystkim jedna  skonsolidować wokół nowych zadań 350-osobową załogę, która ostatnio jednoczyła się przy zabiegach o podwyżki.

Marcin Swobodny 

Zobacz Komentarze (1)

1 Komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W Stalowej Woli

Więcej w W Stalowej Woli

Nauczyciele i uczniowie z Ekonomika w Maladze

stw24.pl22 października 2021

Konkurs na „Wolontariusza Roku 2021”

stw24.pl22 października 2021

Wystawa Giełdy Papierów Wartościowych odwołana

stw24.pl22 października 2021

Akcja szczepienia lisów przeciwko wściekliźnie

stw24.pl21 października 2021

W Stalowej Woli stanie jubileuszowa wystawa Giełdy Papierów Wartościowych

stw24.pl21 października 2021

Planowane wyłączenia prądu

stw24.pl21 października 2021

Paweł Wakuła i jego atrakcyjne sposoby na książkę historyczną dla dzieci

stw24.pl20 października 2021

Młodzi poeci nagrodzeni w MBP

stw24.pl19 października 2021
dom samotnej matki

Konkurs na dyrektora SOWiIK-u

stw24.pl19 października 2021