W Stalowej Woli

Pieśni Kurpiowskie op. 58 w 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego

Pieśni Kurpiowskie op. 58 w 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego

Simon Rattle o Karolu Szymanowskim: „Nie potrafię mówić obiektywnie o Szymanowskim, nie można przecież tego oczekiwać od człowieka zakochanego. Przy tej muzyce racjonalny osąd jest zresztą niestosowny”.

To zupełnie zrozumiałe. Dla tej muzyki można stracić głowę. Będziemy mogli przekonać się o tym  już 5 listopada 2017 roku podczas koncertu w ramach niedzielnych Podwieczorków przy Fortepianie w Miejskim Domu Kultury w Stalowej Woli. Sopranistka Milena Lange wraz z pianistą Pawłem Sommerem zaprezentują cykl 12 Pieśni Kurpiowskich op. 58. Pomysł projektu zrodził się z zamiłowania artystów  do twórczości Karola Szymanowskiego, a 80. rocznica śmierci kompozytora jest wspaniałą okazją do uczczenia pamięci oraz przybliżenia jego twórczości szerszemu gronu odbiorców.

5-11-2017 podwieczorek _DRUK.indd

Karol Szymanowski to jeden z najwybitniejszych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku. Jego twórczość określana jest jako ta, która „ma znaczenie dla polskości”. Uważał on, że nie ma sprzeczności pomiędzy sztuką nowoczesną w ówczesnym rozumieniu, a narodową tradycją. Z tego powodu uważa się go za ojca polskiej awangardy muzycznej XX wieku. Miał niezwykłą, twórczą odwagę łączenia tego, co już wtedy było wielką polską tradycją klasyczną z folklorem. Inspirowała go twórczość Fryderyka Chopina, ale także to, co wychodziło z wnętrza narodu, z prostego ludu, folkloru kurpiowskiego i podhalańskiego. Owocem takich inspiracji jest między innymi cykl Pieśni Kurpiowskich op. 58.
na głos i fortepian skomponowanych w latach 1930-1932.

1. Lecioły Zórazie
2. Wysła Burzycka
3. Uwoz Mamo
4. U Jeziorecka
5. A Pod Borem Siwe Kunie
6. Bzicem Kunia
7. Ściani Dumbek
8. Leć Głosie Po Rosie
9. Zarzyjze Kuniu
10. Ciamna, Nocka Ciamna
11. Wysły Rybki, Wysły
12. Wsyscy Przyjechali

Karol Szymanowski przywiązywał dużą wagę do uszeregowania pieśni, z czym ociągał się do ostatniej chwili. O doborze utworów decydował rozwój swoistej dramaturgii, którą teksty słowne wyznaczyły dla całego cyklu i dla wyodrębnionych tematycznie części. Każdy z tych małych cykli wokalnych ma odrębny nastrój i koloryt dźwiękowy, wynikający z odmienności wątków fabularnych. Ponadto każdy z nich stoi pod znakiem innego symbolu, co nie jest obojętne dla opracowania muzycznego. Obraz ptaka w pieśni 1 i 2 nadaje płynne kontury i liryczny ton całej tej grupie utworów, natomiast obraz konia w pieśniach 9, 10 i 12 wprowadza do ostatniej części cyklu prężną, zadzierżystą rytmikę i agresywne współbrzmienia akordowe.  W środkowej części cyklu, w pieśniach 5 – 8, motyw jazdy do ukochanej pojawia się z podobnym sztafażem (Bzicem kunia), lecz tym razem w układzie antytetycznym: następną pieśnią (Ściani dumbek) jest skarga dziewczyny opłakującej zabranego w rekruty kochanka. Drugą parę pieśni łączy motyw zdrady – wpierw skrywanej (A pod borem), później jawnej (Leć głosie po rosie). Wszystkie te motywy i wątki fabularne składają się na „logiczną całość” Pieśni Kurpiowskich. Dlatego nie powinno się wykonywać tych pieśni w dowolnym wyborze i przypadkowym zestawieniu.

Pieśni Kurpiowskie op. 58 oryginalnie zostały stworzone na głos i fortepian, ale dzięki popularności i artystycznej randze tego dzieła powstały liczne transkrypcje. W związku z tym sopranistka Milena Lange postanowiła zebrać wszystkie dostępne materiały i przedstawić cały cykl w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną. Do tej pory w Polsce rzadko wykonywano Pieśni Kurpiowskie op. 58 w opracowaniu na taki duży skład.

10 listopada 2017 roku w Sali Widowiskowo-Koncertowej MUZA w Sosnowcu będzie miała miejsce premiera całego cyklu Pieśni Kurpiowskich w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną w wykonaniu sopranistki Mileny Lange oraz Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Maestro Piotra Wijatkowskiego. Artystka planuje również nagranie płyty z twórczością Karola Szymanowskiego oraz zgłoszenie jej do prestiżowego konkursu dla twórców kultury w Polsce. Projekt Pieśni Kurpiowskich cieszy się dużym zainteresowaniem, o czym świadczą liczne koncerty m.in. 20 maja 2017 roku Milena Lange wraz z Pawłem Sommerem zaprezentowali Pieśni Kurpiowskie w audycji Agaty Kwiecińskiej „Five o’clock” w Programie 2 Polskiego Radia.

Milena Lange – sopran. Jest jedną z najbardziej utalentowanych młodych, polskich śpiewaczek. Ukończyła studia na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego oraz dyplom w klasie fortepianu. Artystka o szerokim kręgu zainteresowań muzycznych; uczestniczka i laureatka wielu przeglądów i konkursów wokalnych dla młodych wykonawców. Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi oraz kameralnymi w Polsce, między innymi Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Rybnickiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, Radomską Orkiestrą Kameralną oraz Warszawską Orkiestrą Symfoniczną i Kameralną „Impressione”. W swoim repertuarze posiada liczne arie operowe, operetkowe, musicalowe, pieśni, utwory oratoryjno-kantatowe. Artystka z powodzeniem koncertuje na scenach filharmonicznych i teatralnych w Polsce oraz za granicą. Wciąż doskonaląc swoje umiejętności bierze czynny udział w spektaklach operowych oraz musicalowych. W marcu 2018 roku artystka zagra jedną z głównych ról we wczesnobarokowej operze Il Trespolo Tutore napisanej przez włoskiego kompozytora Alessandro Stradella. Premiera będzie miała miejsce w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. O wszechstronności artystki świadczy fakt, iż chętnie wykonuje utwory z kręgu muzyki filmowej, rozrywkowej, jazzowej i negro spirituals. Obecnie kontynuuje naukę na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Anny Radziejewskiej.

Paweł Sommer- fortepian. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. Obecnie wykładowca macierzystej uczelni na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako uczestnik Akademii Operowej doskonalił swoje umiejętności podczas licznych kursów i warsztatów, między innymi Britten-Pears Young Artist Programme (Aldeburgh), Académie Européenne de Musique (Aix-en-Provence). Dwukrotnie brał udział w International Lied Masterclass (Bruksela), gdzie poszerzał znajomość repertuaru pieśniarskiego. Towarzyszył śpiewakom na wielu konkursach w Polsce i zagranicą, między innymi Queen Elisabeth Competition, Belvedere Singing Competition, International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch, Euroradio New Talent- EBU oraz na Konkursie im. S. Moniuszki w Warszawie. W 2015 roku występował na Międzynarodowych Targach EXPO w Mediolanie, wykonując utwory Fryderyka Chopina.

Źródło: MDK Stalowa Wola

Kliknij aby dodać komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej w W Stalowej Woli

Do Stalowej Woli zawitała mobilna wystawa na 60-lecie KGHM Polska Miedź S.A.

stw24.pl21 września 2021

Kowal zawinił , cygana powiesili. Wywiad z byłym trenerem Stali Stalowa Wola.

stw24.pl20 września 2021

Powiat Stalowowolski wśród najlepszych w kraju!

stw24.pl20 września 2021

Dzień Otwarty w Klubie “Wesoła Gromadka”

stw24.pl20 września 2021

Coraz więcej porodów rodzinnych w stalowowolskim szpitalu

stw24.pl20 września 2021

Z zielonego patio korzystają najmłodsi i dorośli

stw24.pl17 września 2021

Miasto ogłosiło przetarg na przebudowę przejść dla pieszych

stw24.pl17 września 2021

MSPO 2021- podsumowanie udziału HSW S.A.

stw24.pl15 września 2021

Pracodawca Przyjazny Pracownikom – KGHM ZANAM z prestiżowym certyfikatem

stw24.pl14 września 2021